Ik wil reageren op het stuk over sociale onverschilligheid en de geweldsuitbarstingen met zwaar vuurwerk en zo. We hebben heel lang met schijntolerantie geleefd, de LBGTHQI+ beweging is hier het recente voorbeeld van. Artikel 1 van de Grondwet promoot ook schijntolerantie. Als een jongen opeens zegt dat hij vanaf nu een meisje is waarom zou een slager dan niet opeens zeggen dat hij een hart chirurg is? Waarom zou een hart chirurg niet opeens zeggen dat hij vandaag voor de verandering de longen gaat opereren, ook al heeft een patient hartkwalen? De Bergrede in Mattheus wordt vaak voorgesteld als een tolerante rede maar is juist een intolerante rede. We hebben dus niet meer tolerantie maar juist intolerantie nodig. Maria’s Lied in Lucas 1 was weliswaar opgedragen aan de God die voor de armen en verdrukten opkomt maar ook voor Israel. Het was een nationalistisch lied. Maria zei niet: ga de Palestijnen maar helpen. Ik raad u aan om Francois Roget te lezen van Niea tot Bonifatius, p. 87-88. Zijn boek is een aanklacht tegen schijntolerantie. Een samenleving die gebaseerd is op begrip en respect en verdraagzaamheid is een Barbecue Samenleving maar heeft niks met echte samenhang te maken. De oecumene in Romeinen 16 was van een andere orde dan onze multiculturele gemeenschap.
https://konfrontatie.nl/thema-s/oorlog-en-ontwapening/het-geweld-en-de-regeringspolitiek