Was Auschwitz-Birkenau een tempel voor Baal Tsaphon?
Door leon elshout, roodgoudvanparvaim.nl, 28 januari 2020
We weten allen wat er in Auschwitz gebeurd is. Hier werden de joden in de jaren 40 van de vorige eeuw collectief het dodenrijk van de sheol in gejaagd. Niet alleen joden natuurlijk maar vooral zij waren het mikpunt van de vernietigingsdrang van Adolf Hitler. Mij valt het altijd op hoeveel het Bijbel boek Esther op de Shoah leek. In dit boek deed een antisemiet Haman mee die het op de Joden in Elam (Iran) gemunt had. Esther leefde ten tijde van koning Ahasveros en na Daniël. Haman was een verre nazaat van Amalek die de eerste antisemiet was. De eerste antisemitische aanval kwam toen de Israëlieten in de woestijn rond zwierven nadat ze de episode van Exodus achter zich hadden gelaten. Later doken ze telkens weer op als de Israëlieten in een afhankelijke situatie terechtkwamen, zo ook in het Perzië van Esther. Dankzij een sluwe Mordechai die de voogd van Esther was werd Haman ontmaskerd en een slachting van de Joden voorkomen. Zijn tien zonen werden allen vermoord. Zo werden er op 16 oktober 1946 na het Nürenberg Tribunaal tien nazi misdadigers opgehangen (Avraham, 2019). Het woord Nazi was een afkorting van Nazional Sozialismus, maar in een wereld die om symboliek draait is niets wat het lijkt. Het woord nazi duikt ook in de Bijbel op. Volgens Ezechiël 37:25 is David de “nashi” prins in de komende aion. En Jezus was zelf een Nazi-reër. Tijd dus om de religieuze dimensie van Auschwitz uit te diepen. Auschwitz-Birkenau was net zo’n symbool van de sheol – het dodenrijk – als het Meer van Galilea dat overigens de vorm van een harp heeft (Psalm 49:4). Het getal tien duikt ook weer op vanwege de tien dorpen die ooit rond dit meer lagen en die de Decapolis genoemd werden. De namen van Galilea en Galicië in Polen waarin Auschwitz ligt resoneren ook met elkaar.
Volgens Primo Levi leek Auschwitz op Babel (Levi in Yond Boeke & Patty Krone en Meulenhoff, p. 117, hoofdstuk, De Deportatie van de Joden). Inderdaad had Babylon ook talloze barakken waarin de slaven verbleven (Saggs, 1966, p. 170). Een Babylonische koning heette een Nazi-Bugasj (Saggs, 1966, p. 83). Het is niet duidelijk of dit een naam of een titel was. De naam doet ons tenminste aan de slachting in het Bugaj bos denken toen zoveel Joden vermoord werden (Browning, 2010, p. 131). Babylon, Jeruzalem en Auschwitz hadden met elkaar gemeen dat ze door een vijandige volken zee omringd waren. In Psalm 2 lezen we over Eindtijd Jeruzalem dat omsingeld is.
Auschwitz roept onvermijdelijk ook associaties op met de Exodus geschiedenis toen de Israëlieten bevrijd werden nadat ze eerst onder een zware slavernij hadden geleefd. Koning Salomo verwees in Prediker 4:3 naar deze zware en vooral kwade werken die onder de hete zon gebeurden. In Exodus 14:1-2 komen we Migdol en Baal-Tzafon tegen. Deze Migdol kwamen we ook al in Genesis 11 tegen waarmee de Toren van Babel, een Ziggoerat bedoeld werd. Wat anders was de Migdol in Exodus 14:1-2 dan de Grote Piramide. Baal Tsafon was dan de Sfinx (Matheny, 2011). De Grote Piramide en de Sfinx zijn dus een stuk jonger dan we denken en dateren van pakweg 1500 voor Christus of om precies te zijn, 1499 voor de steniging van Stefanus. De Bijbel rekent immers niet tot aan de geboorte van Jezus maar tot aan Zijn doop in de Jordaan. Een gewaagde stelling is het dat de Grote Piramide een tempel voor Baal Tsaphon was. Maar wie was Baal Tsaphon? Zijn naam betekent de Heer van het Noorden. In de Bijbel is het Noorden meestal het oosten, namelijk Babylon (Jeremia 46:10). De legers van Nebuchanedzar konden niet rechtstreeks door de woestijn naar Jeruzalem optrekken zodat ze via een omweg vanuit het noorden kwamen. De sfinx was duidelijk de zuidelijke dimensie van tsaphon, gezien vanuit Jeruzalem. In Psalm 48:2 werd de noordflank van de tempel in Jeruzalem tsafon genoemd. Tsafon betekende noorden maar ook middernacht. En was Auschwitz niet een beeld van zowel de sheol als van middernacht… In Zacharia 14:6 lezen we over de middernachtelijke omsingeling van Jeruzalem. Dit is het tsafon uur.
Mijn suggestie is dat Auschwitz-Birkenau een twintigste eeuws antwoord op de Grote Piramide en daarmee een tempel voor Baal Tsaphon was. Of de Adelaars Burcht van Adolf Hitler de sfinx voorstelde laat ik in het midden. Maar wie was Baal Tsaphon als Auschwitz de tempel was? Uiteraard was Adolf Hitler de verpersoonlijking van hem maar misschien gold hetzelfde voor Heinrich Himmler. In dat geval zitten we dichtbij het dualisme dat de Eindtijd kenmerkt en waarvan we in ons eigen land de polarisatie terugzien. De Eindtijd danst rond een herbouwd Babylon aan de Eufraat (Zacharia 5:11) en Jeruzalem. Beide steden zijn de Zuilen van Hercules van de Eindtijd.
Als we een herhaling van Auschwitz willen voorkomen dan zullen we tenminste met de religieuze dimensie van de shoah rekening houden. We zullen de Joodse staat Israël moeten steunen ook al voelt het zuur. In Leviticus 25:23 staat dat Kanaän (Fenicië) van God is. Noch de Palestijnen, noch de Israëlieten kunnen er zomaar aanspraak op maken. Desalniettemin vergt de terugkeer van Jezus dat er in de Eindtijd een fysieke staat Israël is. Helaas viert koppigheid in deze hoogtij zodat we in afwachting van een finale shoah zijn die al in Zacharia 12:1 voorzegd werd.
Zie het boek, Tzafon-Middernacht,
https://www.boekenbestellen.nl/boek/tzafon-middernacht-zacharia-146-atlantis-van-jeruzalem-tot-babylon/32423
Bronnen
Avraham, R. (2019, March 10). Incredible Parallels Between the Purim Story and the Nazi Trials. Retrieved June 3, 2019, from
https://unitedwithisrael.org/strange-parallels-between-the-purim-story-and-the- nuremberg-trials/
Browning, C. R. (2010). Remembering Survival: Inside a Nazi Slave Labor-Camp. New York, USA: W.W. Norton & Company.
Levi, P. (2016). Zo was Auschwitz, Getuigenissen 1945-1986. Van de auteur van Is dit een mens. (Herz. ed.). (vert. Yond Boeke & Patty Krone en Meulenhoff). [Oorspr. Così fu Auschwitz]. Amsterdam: Meulenhoff.
Matheny, G. M. (2011). Exodus, The Route, Sea Crossing, God’s Mountain. USA: Xulon.
Saggs, H. W. F. (1966). The Greatness That Was Babylon: A survey of the ancient civilization of the Tigris-Euphrates valley (2e ed.). New York, USA: Hawthorn Books.